zondag 8 mei 2011

Too many ropes...

Het zou vandaag een warme dag worden maar ... met heel weinig wind. Een mooie dag dus voor wat klusjes. Gewoon lekker bezig, biertje er bij, af en toe een praatje met een van de buren of gewoon iemand die op de steiger staat en vraagt of ik er al klaar ben voor vertrek.
'Voor vertrek, ... je bedoelt vandaag ?'
'Nou nee, ... volgens mij ga je een reis maken ... ik heb je wel al eeder gezien en als ik zie waarmee jij bezig bent ... dat herken ik wel ... '
'Okay,... als je het zo bedoelt ... ja, ik ga inderdaad een reis maken en, ...ja, ik ben er ook helemaal klaar voor !!'
Vervolgens hadden we een praatje van ruim een half uur ...
Het blijft aangenaam bijzonder hoe snel en hoe plezierig je kontakt hebt met mensen die uit het niets lijken te komen. Als je laat zien wat je passie is, er mee bezig bent, ... tja, dan staat er opeens iemand op de steiger ...
'Trouwens, ik ben Henk' 
'Aangenaam Henk, ik ben Ron' en, ik vond het heel leuk dat je langs kwam en mij vroeg of ik er klaar voor was. Wij treffen elkaar vast weer ergens J


FirePro
Een van de dingen die ik heb afgewerkt vandaag is het ophangen van een brandblusser in de beide hutten achter. In de salon hingen er al wel en ook in de hut voor, maar ik wilde er toch ook een in de andere hutten.


Op zee is brand zo ongeveer het ergste wat je kan overkomen.  Wind en water, VEEL wind en water, ja dat kun je verwachten op zee en zelfs EXTREEM VEEL wind en water, daar heb je over nagedacht en bedacht wat je dan kan doen.
extra blussers
Brand moet je dus gewoon niet hebben. Ik heb daarom niet alleen brandblussers maar ook FirePro units in alle risico ruimtes, zoals achter het instrumentenpaneel, de accuruimte en natuurlijk het motorcompartiment. Het mooie van deze FirePro dingen is, dat ze voorkomen dat er echt brand gaat ontstaan en je een brandblusser moet gebruiken. Het komt uit de ruimtevaart, ook een omgeving waar je geen brand wilt hebben. Iemand waarmee ik de cursus Scheepsgezondheidszorg  volgde bij het Scheepvaart en Transportcollege in Rotterdam [een aanrader overigens], vertelde mij hierover. Dit is een perfecte oplossing voor jachten en pleziervaart in het algemeen. Het was nietemin behoorlijk zoeken voor ik een dealer had gevonden. Als je geinterseerd bent, klik hier voor de site waar ik uiteindelijk terecht kwam.  Je kunt daar ook lezen hoe het werkt en de kosten ... per unit gelijk aan een brandblusser J
Een ander klusje was het fatsoeneren van de lijnenloop en vooral de aanduiding op de klemmen ...
Ik weet wel welke lijn door welke klem loopt en dat de lijn in de klem waarop 'Genoa' staat de 'topping lift' is, maar ja ... 
too many ropes ...
Ik moet ook toegeven dat niet elke klem een naam had... 

... and some more

Er moet tijdens het varen natuurlijk regelmatig een lijn worden doorgezet of juist wat slack krijgen. Dan is: 'die blauwe lijn, 2e van links ... nee niet aan stuurboord, aan bakboord!' kennelijk toch niet altijd duidelijk. Het geeft ook verrassende effecten als de verkeerde klem wordt opengezet ...

Anyway, ik heb mijn best gedaan en, met de lettertang van Peter ziet het er weer keurig leesbaar uit! 

De wind viel uiteindelijk best mee en ik had dus ook wel kunnen gaan zeilen ... maar goed, mijn hekstagspanner werkt, de zoutwaterkraan is ontstopt, ik heb een misthoorn geinstalleerd en de downhaul kan ik nu ook gebruiken voor mijn genaker en nog een paar van dat soort dingen.
En, ... het was het mooiste weer om een reeks aan klusjes af te vinken J



Geen opmerkingen:

Een reactie posten